A s z u p e r v í z i ó
Egy kis történelem
A szupervízió alapjait az 1870-es évektől kezdték el lerakni. Mary Richmondot tartják az első szülőjének, aki nem csak végezte a szociális munkát, hanem annak elméletével is foglalkozott.Kezdetben a szupervizor feladata az volt, hogy a terepen nehéz körülmények között dolgozó segítőkkel átbeszélje az eseteiket, és a problémáik megoldásához segítséget adjon és egyben kontrollálja is tevékenységüket.
Freud és tanítványai Amerikába emigrálásuk után vittek a szupervízióba pszichológiai vonalat. Ezek után a szupervizált fejlődése került a szupervízió fókuszába, és szerepet kapott a szakemberek feszültségeinek oldása.
A szupervízió elméleti anyagába a továbbiakban jelentős mennyiségű szociológiai elmélet is integrálódott.
A szupervízió az 1950-es években került át Európába, amikor Hollandiában a Marshall-terv oktatási programjába beillesztették. Hollandiából kezdett elterjedni Nyugat-Európában, Belgiumban, Svájcban, Németországban, Franciaországban és más országokban.
A 90-es évekre a szupervízió önálló szakmává vált, mely azóta is fejlődik. Napjainkra már nem csak a szociális munka területén hasznosítják, hanem más segítő szakmában is, és a profitorientált területeken is felfedezték használhatóságát.
Jelenleg több irányzata és formája létezik a szupervíziónak.
Szupervízió formái
Szupervízió lehet egyéni is, amikor csak egy emberrel foglalkozik a szupervizor, és lehet csoportos is, amikor a szupervizor irányításával egyszerre több főből álló csoport dolgozik.
A szupervízió lehet egy alkalom, több alkalomból álló, vagy olyan, amely több alkalomból álló, és a vége nyitott, azaz nincs meghatározva, meddig tart.
A szupervízió történhet a szupervizor irodájában, vagy a szupervizand munkahelyén.
Amennyiben a szupervizandok ismerik egymást, és munkahelyi kollektívát alkotnak, abban az esetben team szupervízióról beszélünk.
A csoport tagjai állhatnak hasonló munkakörben dolgozókból is, akik azonban nem egy munkahelyen dolgoznak, vagy lehetnek különböző munkakörökben dolgozók is.
Tapasztalt szakemberekből, szupervizorokból álló csoport peer szupervíziós csoportot alkothat.
Az egyének és a csoportok különböző fókuszt választhatnak. Ennek megfelelően lehet fő célkitűzésük
-
szakmai fejlődés
-
egy konkrét probléma áttekintése
-
feszültségek oldása
-
team együttműködésének javítása
-
kiégés megelőzése
-
új tudás és technikák elsajátítása
-
problémamegoldás hatékonyabb kezelése
-
kompetenciák növelése
-
szakmai együttműködés kiépítése
A szupervízió menete
A szupervízió iránt érdeklődővel első körben készül egy felmérés, melynek lényege annak feltérképezése, milyen igényei vannak a leendő szupervizandnak.
A szupervizor és a szupervizand(ok) között köttetik egy megállapodás, amelyben a szupervízióval kapcsolatos legfontosabb kérdéseket szabályozva vannak (pl. mi a célja, hány alkalomból fog állni, milyen hosszú ideig tart, mennyit kell érte fizetni, titoktartás kérdései). Ezt a megállapodást a szupervizor és a szupervizandok közösen dolgozzák ki.
Megtörténnek az ülések, melyeket a szupervizor vezet, a közösen felállított keretek betartatásával.
|